תקצירי ההרצאות

אורלי מלמד, דוקטורנטית ומרצה למדיה חדשים בבית הספר לתקשורת, אוניברסיטת בר אילן. הרצתה על "גברים מטוקבק, נשים מפייסבוק" ודיברה על כך שהטוקבט ספג ביקורת כשיח ציבורי ביקורתי אלים, מתלהם ופוגעני. לעומת זאת, הרשת חברתית פייסבוק יצרה סביבת שיח יותר חיובית ותומכת. היא העלתה את השאלה אם אמנם קיים פער דיגיטלי בנטייה להשתתפות אקטיבית ברשת בין גברים לנשים, ואם יש הבדלים בין המינים בדפוסי השימוש בתקשורת  ברשת ובהעדפות של נושאי תקשורת.

אפרת מלטר, דוקטורנטית במרכז האקדמי למשפט ולעסקים, דיברה על איך מנהלות פמיניסטיות ללא הומור.  היא סיפרה את סיפורה של קבוצת הפייסבוק בשם "אני פמיניסטית ואין לי חוש הומור" המונה כ3,000 חברות. בהרצאה עסקה בכך שבניגוד לדפי פייסבוק וקבוצות דיון אחרות הקיימות היום, הקבוצה הזו החלה כ-grassroot  לחלוטין ולא מלווה פעילות של ארגון כלשהו, לכן רוח הקבוצה השפיעה מאד גם על אופן ניהול הקבוצה ולאו דווקא ההפך. והעלתה שאלות לגבי אופי הניהול ואם לקבוצה יש אופי דמוקרטי יותר מאשר לדף.

ד"ר בטי בנבנשתי, מהמכללה האקדמית ת"א יפו, דיברה על  מחקרה האתנוגראפי של בלוג העוקץ שהתקיים בין השנים 2006 – 2008. היא בחנה את הסוגיה מהו 'החברתי'? באמצעות התבוננות על אופן פעילותם של כותבים בולטים בבלוג. המחקר בחן את הרשת בה פועל העוקץ ואת יחסי הגומלין שמקיימים חברי הקהילה עם גורמים שונים בתוכה ומחוצה לה, זאת באמצעות ראיונות, תצפיות, ניתוח טקסטים וניתוח לינקים (קישוריות).

ד"ר עינבל טל, המכללה האקדמית עמק יזרעאל, החוג לתקשורת, סיפרה כי לצד השימוש במגוון אמצעי תקשורת מסורתיים ובצילה של מהפכת המידע והתקשורת , מאז תחילת שנות האלפיים ואילך גובר השימוש במדיה החדשה בקרב התנועה האסלאמית  בישראל ומוסדותיה , בין היתר גם ברשת האינטרנט וברשתות החברתיות. בהרצאתה התחקתה אחר הקטגוריות המוקדשות לסוגיות ולהיבטים הקשורים לנשים המועלים באתרי הפלגים השונים של האסלאם ודנה במאפייניהם, בתכליתם ובתכנים ובעולמות התוכן המועלים במסגרתם.

ד"ר עינת לחובר, מבית הספר לתקשורת, המכללה האקדמית ספיר, עסקה במחקר שלה ושל ד"ר כרמל וייסמן אודות שיח מקוון של צעירות ישראליות על יום האישה הבינלאומי תחת הכותרת "פוסט-פמיניזם או "חוסר רגישות" פמיניסטית?  המאמר שלהן מנתח את שיח הזהות הנשית והזהות הפמיניסטית של צעירות ישראליות, כפי שהוא בא לידי ביטוי בעולם המקוון. זאת מתוך התמקדות בשיח שהתקיים בבלוגים של צעירות ביום האישה הבינלאומי במהלך השנתיים האחרונות: מרץ 2011 ומרץ 2012. הטענה המרכזית שהעלתה לחובר הינה שהצעירות משתמשות בבלוגים שלהן ככלי להתדיינות על עמדתן האידיאולוגית. עם זאת, השיח שלהן באינטרנט אינו הגמוני פחות מהשיח האידיאולוגי של נשים צעירות המתקיים מחוץ לאינטרנט. מרבית הצעירות במחקר אינן מגדירות את עצמן כפמיניסטיות. למעשה, גם אלה שמגדירות עצמן כפמיניסטיות, למעשה מבולבלות או פוסט-פמיניסטיות.

חנה בית הלחמי, יועצת שיווק ואסטרטגיה, עסקה בדרכים ובאפשרויות בהם נשים יכולות להתנהל בשיח כוחני במדיה חדשה. היא הביאה דוגמאות לשיח הכוחני בו נתקלה ולדרכים בהם התמודדה איתו תוך עמידה על זכותה ויכולתה להשמיע קול ולהשפיע.

טל אלכסנדרוביץ שגב, מנכ"ל בן חורין אלכסנדרוביץ אסטרטגיה ותקשורת, עסקה בנשים המנהלות קמפיינים ברשת. היא דיברה על הדרכים בהן ניתן לנהל שיח חברתי לקידום נשים באמצעות המדיה החברתית, והביאה דוגמאות לקמפיינים שקידמו נשים וסוגיות חברתיות.

ד"ר טל פבל, ד"ר למזרח תיכון, מנכ"ל חברת Middleeasternet לחקר האינטרנט והאיומים המקוונים במזרח התיכון ובעולם האסלאמי ומרצה בבית הספר לתקשורת שבמכללה האקדמית נתניה, בחן את מקומו של האינטרנט בידי נשים במזרח התיכון ככלי להבעה ולהעצמה. במסגרת זו תבחן מידת חדירת האינטרנט למדינות האזור ושיעור הנשים מקרב משתמשי האינטרנט במדינות אלה וכן אופי השימוש.

טניה קוסקין,  מצוות אתר הכצעקתה, בחנה את המרחב האינטרנטי כזירה להטרדות על רקע מגדרי או מיני, ומרחב המאפשר להלחם בתופעה. היא דיברה על כוחה של האנונימיות ברשת יחד עם אשליית הפרטיות הופכות את האינטרנט לזירה "קלה ונוחה" יותר להטרדות מיניות ומגדריות. המרחב הציבורי הווירטואלי לדבריה הינו מרחב מטעה במידה מסוימת: הוא נותן תחושה מדומה של פרטיות, אינטימיות ובטחון, ובו בזמן יוצר מרחב נוח גם לצד המטריד דווקא "בזכות" האנונימיות.

תמר ענבר, יועצת ומנחת קורסים וסדנאות ליצירת תוכן ושיווק באינטרנט, עסקה באופן בו  המדיה החברתית מציעה קהילות וירטואליות בכל נושא ועניין. היא בחנה קהילות שמוגדרות לנשים בלבד, או "נכבשו" ע"י רוב נשי בגלל הנושא המוביל או הדינמיקה שהתפתחה בהן. ענבר הדגימה כיצד אותן קהילות הפכו לבית חם עבור נשים רבות, שמעניק הקשבה, ייעוץ, תמיכה והעצמה בכל נושא שניתן לראות כחשוב בחייה של אישה: מהריון, לידה ואמהות ועד עסקים, יזמות וקריירה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s